Friday, November 14, 2008

Vizitand Sicilia...

Profitand de scurta vacanta oferita de premierul Italiei, care a decis sa faca o noua lege pentru Invatamantul italian rezultand in reactii de simpatie din partea studentiilor, am plecat hoinari prin Sicilia fara sa avem o destinatie fixa si fara prea multi bani.
Mergand la gara am ales in ce directie sa mergem...sa fie nord-ul am concis...si fara sa ne gandim prea mult si cu o lista de hostel-uri oferita de asociatia Erasmus din Palermo am plecat spre Catania. Nu stiam despre Catania decat ca ar fi Milano-ul Siciliei, oras industrial cu mult mai divers decat Palermo in ceea ce priveste viata de noapte.
Pe drum spre Catania ne-am oprit la aeroportul orasului care arata promitator si anunta un oras cel putin interesant. Ajunsi la destinatie m-am pacalit sa cumpar o harta de 6 euro pentru un oras cu mult mai mic decat Palermo, al carui centru l-am invatat in doua ore. Din pacate nu am avut sansa de cer senin si soare...acest lucru dand orasului un aer rece si trist. Mai tarziu am aflat ca orasul este specific pentru culoarea negricioasa a cladiriilor, majoritatea fiind construite cu roci de provenienta vulcanica din muntele Etna. Vulcanul este pentru oras atat o binecuvantare cat si un necaz, ultima data lovind orasul nu demult, inghitand cladiri de valoare unica si distrugand din istoria orasului.
Despre Catania pot spune ca nu m-a impresionat in mod special, poate si din cauza sentimentului de oras rece, neprimitor. Centrul este caracterizat de o parte vechie compusa din doua piete de tip renascentis ce sunt dominate una de un dom, iar cealalta de Universitatea cataneza, si de un centru nou ce se conexeaza cu cel vechi intr-o maniera destul de brutala trecerea fiind subita de la palazzi renascentiste si baroc la cladiri tipice perioadei moderniste, de o caltitate indoielnica. Cladirile vechi sunt destul de bine facute, dar nu sunt impresionante, iar domul nu spune nimic deosebit...
In ceea ce priveste viata de noapte pot spune ca nu este cu mult peste ceea ce se gaseste in Palermo, chiar as risca sa spun ca Palermo are mai multa personalitate si exista o vibratie ce nu am mai gasit-o in Italia pe care am vizitat-o acum. Dar pot sa gresesc in ceea ce priveste Catania intrucat nu am fost in timpul week-end-ului.
Hostel-ul la care am stat a fost foarte bun luand in considerare locatia centrala si pretul de 7 euro pe care l-am platit (un pic mai scump ca o harta).
Dupa prima zi in Catania cum vazusem mai tot ce era de vazut ne-am decis sa continuam excursia plecand spre Taormina, urmand ca dupa vizitarea orasului sa plecam spre Palermo.
Un scurt drum superb cu autobuzul ne-a purtat pe coasta nordica a Siciliei si am ajuns intr-un mic oras-sat ce ne-a surprins cu o imagine parca rupta dintr-un film italian. Taormina este cu adevarat o bijuterie a Siciliei, un loc mic care ascunde o frumusete deosebita, un bun simt pentru arhitectura vernaculara italiana-siciliana.
Prima impresie care ti-o ofera acest mic oras turistic nu se compara cu ceea ce se afiseaza dupa ce incepi sa cunosti locul, care nu inceteaza sa te surprinda intr-o maniera speciala. Ca imagine se aseamana cu insula Capri ce se gaseste langa Napoli.
Dar cu adevarat special in Taormina este amfiteatrul grec conservat destul de bine si pus in valoare cum numai iatlienii stiu sa o faca. Am fost placut surprins sa nu platesc intrarea deoarece sunt student la Arhitectura. Patruns in amfiteatru o succesiune de imagini extraordinare se afiseaza. Acestea sunt produsul inteliegntei scenografice grecesti care se foloseste de peisajul si geografia locului pentru a crea fundalul pieselor ce odata isi aveau scena aici. Acest loc este unul din acele locuri care ar trebui macar odata in viata sa le vizitezi...
Dupa vizita vestigiilor grecesti am mai petrecut ceva timp in Taormina, locul fiind ca un magnet ce nu te lasa sa pleci. Din pacate stiam ca trebuie sa luam autobuzul spre Messina si de aici trenul acasa...
Continuarea drumului de-a lungul coastei ne-a facut sa uitam de frumusetea locului parasit, luand ceva din tristetea pe care o aveam...
Ajunsi in Messina o decizie de spontaneitate, dar poate si din dorinta de a continua aventura, a concis sa mai ramanem o noapte si in acest oras pentru a avea timp sa il cunoastem mai bine. Asa ca dupa ce am lasat o prietena la gara, care isi avea parintii ce o asteptau in Palermo, am plecat sa gasim un hostel...Problema era ca pe harta noasta nu exista asa ceva in Messina...dar am zis ca nu se poate asa ceva...Cat am putut sa ma insel, nu numai ca nu exista hostel in acest oras, dar cel mai ieftin hotel costa 90 de euro. Si cum am un spirit caracteristic roman am zis ca nu e bai... Un scurt telefon la presedintele asociatiei de studenti din Palermo si am luat numarul echivalentului lui in Messina...Din pacate s-a dovedit a nu fi de mare ajutor intrucat ne-a asigurat ca putem sa stam la el, dar in cele din uram s-a dat disparut...Si cum aveam inca entuziasm de studenti calatori am luat la rand toate barurile din Messina. Ce ne-a suprins in acest oras a fost tocmai ceea ce ne asteptam cel mai putin. In acest oras baroc exista cele mai frumoase localuri din Sicilia, iar politica lor de a servi la masa gratis patatine (chips-uri, nuci, alune, fistic, etc.) este cu adevarat senzationala. La o masa in care comandasem trei bauturi am primit in absolut toate barurile atat de multe patatine incat nu a mai fost necesar sa mergem sa mancam.
Messina are o istorie cel putin tulburatoare. In urma cu 70 de ani a fost lovit de un teribil cutremur ce a omorat 70% din locuitori si a distrus mai tot orasul, astazi existand din vechiul oras o biserica si cateva cladiri de mica importanta. Si cum la necaz natura umana straluceste cel mai bine orasul a fost reconstruit in intregime. Acest lucru nu se observa decat daca ai putine cunostinte de urbanism si de istorie. Messina a fost reconstruita in stil baroc, dar i s-a aplicat o infrastructura moderna cu strazi perpendiculare ce definesc cvartale si in care exista axe principale ce unesc puncte de interes majore. Impresia care ti-o da acest oras este cel putin interesanta, deorece exista acel spirit de oras vechi, dar in care cladirile nu sunt inghesuite si nu sufera de o degradare data de trecerea timpului. Pot spune cu siguranta ca este cel mai frumos oras sicilian pe care l-am vizitat, avand atat aceea imagine de citta italiana dar beneficiand si de o infrastructura moderna. Iar finetea cladirilor cladirilor baroc este dublata de o subtila trecere de la o arhitectura apartinand trecutului la o arhitectura moderna de o foarte buna calitate, in care maestria arhitectiilor iatlieni isi atinge culmi care sunt mai putin vizibile in Palermo sau Catania.
Si cum toate lucrulie isi au un sfarsit, dupa ce am hoinarit prin barurile messineze am luat primul tren spre Palermo la 4.30 dimineata. Scurta aventura siciliana mi-a oferit o imagine a complexitatii acestei insule din Mediterana ce iti poate oferi atat de multe. Contrastul intre cele trei locuri pe care le-am vizitat vorbeste despre diversitatea culturii siciliene, pe o raza foarte mica gasindu-se trei orase cu totul diferite, fiecare frumos in felul sau, fiecare diferit si avand un farmec specific numai Italiei care are aceasta fortuna de a fi o tara binecuvantata in care istoria a lasat atatea comori si care a invatat si invat inca generatii de oamenii care in ignoranta lor nu observa cat de norocosi sunt, iar eu am avut oportunitatea sa iau parte la acesta lectie nescrisa care graieste mai mult decat pot scrie cartile de care uneori ne atasam si uitam sa trecem peste cuvintele unori oameni care la randul lor au luat de bun ce altii au trait,fara a experimenta pe cont propriu ce numai o vizita precum ceea care am facut poate...

No comments: